Kayak

Kayak teriminin aslında dilimizde kano olarak geçtiğini daha önceki yazımda belirtmiştim. Kayak genel olarak tek kişilik versiyonu tercih edilmektedir. Bunun sebebi kişinin kendi iradesi ile kendi gücüyle daha özgür olarak kullanma isteğidir. İki kişilik ve hatta üç kişilik kayak üretimleri de olmuştur ancak yanınızdaki diğer kişiyle uyumlu olmadıkça hiçbir şekilde tam istediğiniz bir deneyim yaşayamazsınız ve iki veya üç kişilik kayağı tek kişi kullanmaya çalışıldığında manevra ve hız açısından çok sıkıntılı olabilmektedir, ancak yanınızda olmasını istediğiniz arkadaş, eş, kardeş sevgiliniz varsa iki kişilik kayakla zevkli bir kullanım da yaşayabilirsiniz.


Hangi materyallerle üretilirse üretilsin bir kayağın merkez noktasında kullanıcısının oturağı bulunan kokpit adı verilen açıklık vardır. Kokpit kayağı kullanacak olan kişinin kullandığı alanın hepsidir. Yani kayağın merkezinde bulunan açıklık, bu açıklığın hemen altında bulunan oturak, arkada sırtlık, ileride dümen sistemininde bağlı olduğu ayaklık kokpitin içindedir.
Kokpitin kayağın merkez noktasında olması denge manevra için gerekliliktir. Kayak yapısı itibari ile baş kısma ve son kısma doğru daralan şekildedir, baş kısmının darlığı ilerlerken suyu yarması, son kısmınında özellikle dönüşlerde darlığından dolayı daha avantajlı olduğunu düşünüyorum.
Kayağın kokpit kısmı başdan ve arkadan yapılan bölmelerle ayrılarak geriye kalan kısımlar hem bagaj alanı hemde kullanım sırasında kokpit içine giren suyun kayağın tamamına ulaşması engellenmiş olur. Aksi taktirde kokpitten su miktarı bir müddetten sonra ciddi ağırlığa ulaşıp hareket kabiliyetini kısıtlayabilir hatta kayağın batmasına bile sebep olabilir.
Ayrılan alanların bagaj olarak kullanılabilmesi için üstten kapaklar açılır, kapak olarak açılan genişlik kadar plastik kapaklar kullanılacağı gibi (genellikle bu uygulama tercih edilir) kompozit uygulamalrda olduğu gibi gövde rengi ve yapısında ayrı olarak üretilen kapaklar bir conta sayesinde su sızdırmazlık kazanır.
Kayağın kullanımda ayaklık çok önemlidir. Kullanım sırasında doğru oturuş pozisyonunu her kullanıcı kendisine göre ayarlamalıdır, bunun için dizlerin hafif bükülerek durması gerekir. Bu duruşu sağlamak için ayakların yanlardan ayarlanabilir bir destek parçasına baskı yapması gerekir. Ayaklık hem kullanıcının kürek çekerken oturaktan kayıp oturuş düzeninden çıkmasını da engeller.

Birçok kayakta üretimle berber gelen dümen sistemi yine ayaklarla kontrol edilmektedir. Çeşitli şekillerde üretilen dümen sisteminde sağ ve sol ayaklığa iplerle bağlı olan dümen palası kayağın arakasında bulunur. Dümen kullanmak kürekçinin tercihine kalmıştır, genelde kürek palası kayağın kıç kısmındaki derinliğinden daha uzundur.


Palanın devamlı açık olması sığ sularda kullanımda zemine çarpacağından zarar görebilir. Pala bir ip yardımı ile yukarı kaldırılarak kullanılmak istenmediği zamanlarda yada kumsal gibi sığ yerlerde zarar görmesi engellenir.
Dümen kullanmak akıntılı, dalgalı sularda daha faydalı iken sakin sularda olmasa da olur diyebileceğimiz durumdur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder